Renk uzayları renkleri tanımlamak için kullanılan matematiksel modellerdir. Renk uzayları,
bütün renkleri temsil edecek şekilde oluşturulur.
Renk uzayları üç boyutlu olarak tasarlanır.
Çünkü renkmetri bilimine göre bir rengi belirlemek için birbirinden bağımsız üç değişkene
ihtiyaç vardır. Renklerin renk uzayındaki yerleri bu değişkenlere göre belirlenir. Her renk uzayının kendine özgü biçimde renk oluşturma için bazı
standartları vardır.
RGB renk
uzayı 'Red' 'Green' 'Blue' yani 'Kırmızı' 'Yeşil' 'Mavi' ana
renklerinden oluşan ve en sık kullanılan renk uzayıdır.Işığı temel alarak,
doğadaki tüm renklerin kodları bu üç temel renge dayalı olarak belirtilir. Her
renk %100 oranında karıştırıldığında beyaz ve %0 oranında
karıştırıldığındaysa siyah elde edilir. Bu uzayda, ana renkler olan kırmızı, mavi ve yeşil
belirtilmediği için, bu ana renklerin tanımı değiştikçe, tüm renkler değişir.
HSV (Hue, Saturation, Value) veya HSB (Hue, Saturation, Brightness) renk uzayı, renkleri sırasıyla renk özü, doygunluk ve parlaklık olarak tanımlar .Renk özü, rengin baskın dalga uzunluğunu belirler.Doygunluk, rengin
"canlılığını" belirler. Yüksek doygunluk canlı renklere neden
olurken, düşük olasılık rengin gri tonlarına yaklaşmasına neden olur. Parlaklık ise rengin aydınlığını yani
içindeki beyaz oranını belirler.
YCbCr Y ile luminance (parlaklık) sinyalini, Cb ve Cr ile ise chrominance (renk) bilgilerini saklayan
bir renk uzayıdır. YCbCr renk uzayı, dünya çapında
sayısal video standardı oluşturma çabaları sırasında ortaya çıkmıştır. Y, 8 bitliklik 16-235 aralığında
tanımlanmaktadır. Cb ve
Cr ise
de 16-240 arasında tanımlanmaktadır.
Renk uzayları oluşturulurken
bir başka renk uzayına doğrusal ya da doğrusal olmayan uygulamalarla dönüşüm yapılabilmelidir.
(m.esat)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder